sunnuntai 12. toukokuuta 2013

Shokkihoitoa?


Aivan kuten Saksassa oli teiden varsilla varsin loistavia (eli varsin kirpaisevia) kampanjakuvia ylinopeuden, puhelimen käytön, kiireen, väsymyksen, ynnä muiden vaaroista, on vastaavia täällä television puolella useita. Aihepiiri voi olla oikeastaan mikä vain, esimerkiksi tupakoinnin vaaroista varoitetaan hyssyttelemättä ja kaunistelematta. Eräs tuollainen mainos on itselleni hirvittävän vastenmielinen katsoa. Sen verran, että sen yhden kerran katsoin ja jatkossa katselin seiniä. Nämä videopätkät on tehty tavalla, jota Suomessa en muista koskaan nähneeni. Tuodaan oikeasti lähelle. Nämä koskettaa, järkyttää ja olen aika varma, että valistavat täysin erilaisella tavalla kuin pelkät lauseet, että 'älä aja ylinopeutta, joku voi jäädä alle'. Se pitää nähdä, jotta se vaikuttaa. Tuoda lähelle se, että kun ajaa sitä ylinopeutta ja kun joku jää alle.

Nämä tieturvallisuuden videot onkin niitä vaikuttavimpia. Niitä on vähän kaikesta aiheesta tämän aihepiirin sisällä. Löytyy jalankulkijoiden turvallisuudesta, teinikuskeista, puhelimen käytöstä, turvavyön käytöstä, moottoripyöräilijöiden huomioimisesta, ylinopeudesta, alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaisena ajamisesta, väsyneenä ajamisesta jne. Kokosin tähän muutaman esimerkin. En ole varma toimivatko ne UK:n ulkopuolella (kerrothan?). Harmikseni en yhtä tiettyä löytänyt, jonka olisin ehdottomasti tahtonut löytää. Viimeisenä video aihepiirin ulkopuolelta.

Varoitus tietysti herkille ihmisille, vaikka täällähän näitä tosiaan vilisee telkkarissa ihan jokaisen silmille. Suomessa ei ehkä olla kuitenkaan näihin totuttu.

Ensimmäisessä videossa mietitään, mitä näkemäänsä T-kirjaimella alkavaa sanaa poika tarkoittaa. Tämä pyörii tällä hetkellä televisiossa. Itsellä oli suu auki ensimmäisellä kerralla kun näin lopun. En osannut aavistaa.




Vanhempia mainoksia. Tässä toivotaan erityistä valppautta moottoripyöriä varten.




Älä tekstaile ajaessa. Yli neljän minuutin pätkä.





Tehokasta on käyttää lapsia esimerkkinä ja näin monesti tehdään. Tässä valistetaan nopeudesta. Ei tarvitse olla isosta nopeuserosta kiinni ihmisen henki.




Pohjois-Irlannin puolelta, aiheena jalankulkijat.




Hidasta.




Ja sitten toisesta aiheesta, joka tuodaan täällä ihan yhtä lähelle ja aiheesta kampanjoidaan paljon. Tämä mainos on ihan uusi ja nähtiin se ensimmäistä kertaa jokunen päivä sitten. Ja meillä vollotti molemmat.




Näitä tosiaan riittää vaikka kuinka. Tässä vain esimerkkejä. On myös niitä pätkiä (kuten se, minkä olisin ehdottomasti tahtonut löytää), jossa tuodaan ruudulle ne uhrit ja surevat omaiset.

Toivottavasti toimii.

3 kommenttia:

  1. No rääkyhän täällä pääsi tuossa toiseksi viimeisessä. Kyllä näitä voisi katsella kaikki ihan säännöllisin väliajoin, niin pysyis totuus kirkkaana mielessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ihmettele yhtään! Kun etsin sitä yhtä tiettyä videota, katselin näitä erilaisia muutaman tunnin aikana aika useita. Siinä tuli volloteltua ja niisteltyä ihan kiitettävästi. Kyllä nuo on rankkoja, missä on lapsi otettu pääosaan. Sillä kyllä saadaan vaikuttavuutta paljon. Lisäksi näissä on hyvä pointti tuo, että näytetään, mitä se on sen jälkeen, kun se kamalin on tapahtunut.

      Saksassa mun suosikkeja oli ne isojen teiden varsilla olevat jättimäiset 'lasten piirrokset', jossa oli koko perhe. Paitsi että isi tai äiti oli kuolleena siinä, auto-onnettomuuden seurauksena.

      Poista
    2. Tiedän ne kyltit. Kyllä nekin on pysäyttäviä.

      Poista